Saturday, December 17, 2011

Kisah Hati..

Assalamualaikum..

selamat malam semua..

tengok tajuk.. "KISAH HATI"? kenapa Kisah Hati? ika pun tak tau nak kata.. mungkin sebab apa yang ika nak kongsi hari ni sesuatu yang berkaitan dengan hati kot.. mungkin ya, dan mungkin juga tidak.. :)

baiklah.. hari ni, sebenarnya ika nak berkongsi sesuatu..

sesuatu tentang Kisah Hati..


Hati.. semua tentang hati.. perasaan pun berkait rapat dengan hati..

perasaan cinta, kasih, sayang, rindu, marah, benci, gembira, sedih, dan segala2 perasaan adalah berkaitan dengan hati.. sangat dekat dengan 1 organ badan yang bernama hati..

kenapa hati menjadi tajuk pilihan ika untuk entry kali ni? .. ada kisah disebaliknya mengapa ika memilih untuk memilihnya..

ingin ika kongsi kat sini tentang sesuatu.. ya, tentang perasaan.. perasaan sedih..

kenapa perasaan sedih? 

ika terbaca sesuatu di laman facebook tadi.. tentang rasa rindu seorang anak terhadap ayahnya yang telah meninggal dunia.. post tu, sedikit mengusik perasaan ika.. dan ika terkenangkan arwah abah ika..

ya, ika seorang anak yatim..ika sudah kehilangan abah yang sangat ika sayang dan tak mungkin dapat ika ganti dengan sesiapa pun.. 

terus terang, hati ika rasa sayu sangat.. ika jadi rindu pada abah.. kenangan bersama abah benar2 mengusik jiwa.. entah kenapa, hati ni terlalu sensitif apabila teringatkan abah..

ika seboleh2 nya tak mahu menangis.. sebab muka ika nampak teruk bila ika menangis.. 

sudah 9 tahun.. 9 tahun tu jugak ika pendam rasa sedih selepas kehilangan abah.. depan kawan2 ika berlagak kuat, tapi dalam hati ika menangis.. dan setiap kali itu jugalah ika pujuk diri sendiri.. ika katakan pada diri sendiri Allah tak kan pernah uji manusia dengan sesuatu yang diluar kemampuannya..

terus terang, bila ika tengok kawan2 lain salam dengan ayah mereka, cium tangan ayah dan peluk ayah mereka.. saat tu jugak ika rasa sedih yang amat sangat.. ika dah tak ada peluang tu lagi.. dah tak ada..

peluang tu ika tak akan pernah dapat lagi.. sampai bila2, sampai ika pun pergi dijemput Ilahi..

ika masih ingat lagi., ika sempat berjumpa abah dalam 30 minit sebelum abah pergi meninggalkan kami..
hanya 30 minit untuk ika memegang tangan abah untuk kali yang terakhir.. dan membacakan Surah Yaasin untuknya.. 

sungguh, dan sangat meruntun jiwa..

Ika redha dengan ketentuan Allah.. cuma, entah kenapa hati ini terlalu kuat mengingati abah.. ika teringin nak bertemu dengan abah, nak cium tangan abah dan memeluk abah..

hanya 13 tahun sahaja ika sempat bersama abah.. 2 hari lepas genap umur ika 13 tahun.. Allah menjemput abah kembali ke Rahmatullah.. lagi sekali, ika redha..

Allah uji ika sebab Allah sayangkan hamba2 Nya.. ika redha..

cuma dalam 9 tahun ni, ika tak pernah buang rasa terkilan dari hati.. ika tak dapat jaga abah semasa hayatnya.. sehingga lah ke saat 30 minit yang terakhir.. baru lah ika dapat duduk dekat bersama abah, pegang tangan abah yang sejuk pada masa tu..
Ya Allah, Ya Rahman.. Ya Rahim.. ampunkan lah hamba-Mu ini Ya Allah..

Ampunkan hamba...
Ampunkan hamba...

Ya Allah.. ampunkan lah segala dosa2 kedua2 ibu dan bapa hamba.. Kasihi, kasihani dan sayangilah mereka sebagaimana mereka mengasihi, mengasihani dan menyayangi hamba semasa hamba masih kecil..

Ya Allah.. kurniakanlah hamba jiwa yang kuat.. kurniakan lah hamba kekuatan.. hamba mahu berbakti kepada orang tua hamba..

Hamba mahu menjaga ibu hamba.. hamba mahu berbakti kepadanya, hamba mahu membalas segala jasa-jasanya.. 

Ampunkan hamba Ya Allah..

******************

Sekian. Assalamualaikum..


No comments:

Post a Comment