Sunday, December 18, 2011

Muhasabah lagi sekali..

Assalamualaikum..

selamat malam.. malam ni, entry yang lain pulak.. hari ni ika nak kongsi tentang sesuatu..

muhasabah lagi sekali.. pelik kan? hehe..

kenapa muhasabah lagi sekali? ok.. ni la yang ika nak kongsikan..


kenapa muhasabah yang menjadi kisah pilihan ika? ada sebabnya..

bila tengok gambar kat atas ni.. tak nampak muka kan? mesti ada yang fikir dia malu, atau sombong, atau yang lebih tragis lagi.. tak cantik..

ok, pasal cantik.. apa itu cantik?

terus terang.. ika suka pada kecantikan.. yelah, siapalah yang tak suka pada kecantikan.. tapi sesuatu yang ika nak kongsi kat sini..

kecantikan tu.. selalu dikaitkan dengan rupa.. betul tak? mungkin ada yang setuju, mungkin jugak tak setuju.. hati semua orang mana lah nak sama, kan? :)

ika akui, ika bukan lah seorang gadis yang cantik.. ika mengaku kenyataan itu.. andai ada yang setuju, ika pun turut setuju.. hehe.. :)

tapi ada sesuatu yang tak pernah berubah dalam hati dan minda ika.. cantik atau tidak, manusia semuanya adalah sama di sisi Allah.. kenapa? sebab Allah adalah Pencipta manusia.. tiada yang sempurna melainkan Allah.. :)

terus terang, ika sebenarnya sangat merendah diri apabila bercakap tentang soal cantik ni.. ika cepat jadi segan.. ika akan jadi lagi segan bila bercakap dengan orang2 yang cantik.. sebab ika rasa ika biasa2, tak cantik..

tapi, ada apa dengan cantik ye?

maaf lah, ika sebenarnya tak tau nak jawab pertanyaan ni.. susah laa.. ada orang kata, cantik tu, subjektif.. ia meliputi banyak perkara.. betul ke?

mungkin betul, mungkin jugak tak betul.. hehe..

orang yang pernah tengok ika face-to-face, akan tau wajah ika macam mana.. hehe.. tapi, macam mana pun muka ika, ika tetap bersyukur.. sebab ika masih ada muka, Allah kurniakan ika muka.. walaupun ika bukan lah dalam kategori insan2 berkulit cerah atau putih, Allah kurniakan ika nikmat ni dengan lengkap..

ika ada 2 pasang mata, ada 2 pasang telinga, mulut, hidung.. lengkap semuanya.. :D

sebenarnya, ika ni kadang2 inferior.. ika selalu rasa rendah diri yang keterlaluan.. ika sentiasa rasa ika bukan yang terbaik, ika tak cantik, dan segan nak berada depan khalayak..

tapi lepas masuk UUM, rasa tu jadi lebih hebat lagi sebenarnya.. tak tau kenapa.. mungkin sebab ika jumpa terlalu ramai insan2 cantik agaknya..

ika seronok tengok insan2 yang cantik ni.. indah ciptaan Allah.. sangat indah.. bila tengok, buat ika teringat 1 cerita.. berlaku pada ika juga..

ika sedar, ika bukan lah cantik macam orang lain.. ika ni berkulit gelap.. dan ada la 1 keadaan ni.. ika bersiap untuk keluar.. ada seorang hamba Allah ni kata pada ika:

"Tak payah nak siap lawa2 lah, siap lah macam mane pun, kalau dah tak lawa tu, tak lawa la jugak.."

ika terdiam.. dan sungguh, pada hari tu, ika rasa sedikit kecil hati.. ika sedar ika tak cantik macam orang lain.. tapi bagi ika, tak perlu cakap macam tu pada ika.. hehe.. tragis kan?

jadi, sejak daripada tu, ika rasa inferior sangat.. bila ika tengok insan2 cantik.. ika rasa sayu.. ika teringat butir2 ayat yang hamba Allah tu pernah cakap..

ika terfikir.. "Ika ni buruk sangat ke..?"
"Ika ni tak layak ke untuk cantik..?"

ika lebih suka untuk tundukkan muka sahaja.. sebab kenapa? sebab rasa kurang yakin.. hehe dasyat kan? hehe.. :)

tapi, bila dah lama2.. ika terfikir balik.. ika tak perlu rasa macam tu.. segala apa yang Allah berikan pada ika, adalah yang terbaik untuk ika.. ika perlu nikmati kurniaan ni.. kena terima dan bersyukur dengan segala kurniaan Allah..

walaupun ika tak dikurniakan wajah yang cantik macam orang lain, Allah dah beri ika banyak nikmat.. disebabkan wajah yang ika miliki, tak ada lelaki yang mendekati.. syukurnya..

ika ada je kawan lelaki.. ika kawan je dengan semua orang.. tapi, Alhamdulillah.. ika tak pernah di ganggu atau alami gangguan daripada lelaki..

yang tu, bagi ika memang terbaik sangat.. :)

lebih buatkan ika jadi low profile.. ika pun tak nak menonjol sangat.. nak buat apa? hehe.. :)

buat ika rasa lebih gembira.. sebab kawan2 ika terima ika seadanya ika.. dan sudi berkawan dengan ika bukan kerana paras rupa, tapi kerana hati..

bagus kan? hehe.. Alhamdulillah..

tak dikurniakan wajah yang cantik pun tak apa.. sebab.. kecantikan dan keanggunan iman tu lebih penting daripada wajah yang cantik.. :)

sehingga bertemu lagi pada kisah yang akan datang.. :)

sekian, Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment