Tuesday, May 24, 2011

.:: Erti Persahabatan Yang Sebenar ::.

Assalamualaikum.. Bertemu lagi di dalam blog saya, cikkucing//cikzulaika. Hari ni saya nak kisahkan tentang pengalaman saya tentang sahabat, teman, dan rakan biasa. Opss.. kehidupan di sekolah dan di UUM, tapi dengan skala penceritaan yang kecil sebab kalau nak cerita semua sampai pagi besok pun tak kan habis menaip... hehehehe.. :p


Alhamdulillah, tamat sudah sem 4 saya di Universiti Utara Malaysia. Ini bermakna, sudah 2 tahun saya berkelana menuntut ilmu di bumi Kedah ini.. Sudah 2 tahun menjadi anak perantau, yang beribu batu jauhnya daripada keluarga. Dan sudah 2 tahun saya melalui pengalaman pahit dan manis sebagai seorang mahasiswi di UUM yang tercinta ini.. Dan sepanjang 2 tahun ini lah, saya telah mengenali ramai orang yang mempunyai pelbagai watak dan ragam yang sering berubah2.. (*penulis pun kadang2 bertukar mood jugak, hehe.). 


Apa itu sahabat? Apa itu teman? Apa itu rakan biasa? Bagi saya.. semuanya membawa maksud yang sama, cuma pengaplikasiannya sahaja yang berbeza, hehe. Semua membawa maksud yang sama, kawan.. orang yang rapat dengan kita, yang boleh berkongsi suka duka bersama kita, susah dan senang sentiasa bersama kita. Tapi, terdapat juga perbezaannya.. Tidak semua orang yang bergelar kawan sanggup berada di sisi kita sepanjang masa.. Ada yang bersama kita tatkala di waktu senang sahaja, apabila kita di dalam kesusahan, mereka menghilang.. Di sini, saya nak berkongsi sebuah cerita, pengalaman saya di universiti, tentang suka duka bersama insan yang bergelar sahabat.


Semasa saya di semester 1 di UUM, saya telah berpisah jauh daripada sahabat karib saya, Hajar Atikah Nazirah. Pada waktu tu, Hajar study di UMS Kampus Antarabangsa Labuan dengan jurusan Ekonomi Kewangan Antarabangsa, manakala saya mendapat tawaran ke UUM dengan jurusan Pengajian Antarabangsa. Memang bidang kami berbeza, tetapi jiwa kami sama. Memang minat kami kelihatan berbeza, namun kami tetap akrab bersama. Dari zaman Tingkatan 6, kami telah jadi sahabat baik. Insyaallah, sampai bila2..





Ni masa zaman sekolah, maaf, muka terpaksa dikaburkan atas sebab2 tertentu.. hehe..


Hajar merupakan sahabat akrab saya, yang tak mampu saya cari di mana2 pun.. Walaupun saya jarang hubungi dia, tak bermakna saya lupa pada dia.. cuma saya selalu sibuk dengan tugasan di universiti dan kesibukan dengan jawatankuasa pembangunan mahasiswa di hostel tempat saya menginap.. hajar memang 'easy going' orangnya.. Ayu.. tidak sama seperti saya yang sedikit kasar.. (*dalam tegas ada kelembutannya.. hehe..) Alhamdulillah, kami tetap boleh akrab.. Terima kasih kepada Hajar kerana sudi berkawan dengan saya.. :) 


Di UUM pula, saya telah mengenali ramai orang.. Ramai orang dan terlalu banyak ragam yang ditonjolkan.. Saya tetap diri saya, berkawan dengan sesiapa dan memegang prinsip tidak mahu terlalu rapat dengan sesiapa, termasuk dengan 'roomate' sendiri. Kedengaran angkuh bukan? Namun saya ada 'reason' tersendiri kenapa saya berbuat demikian. Hal ni kerana saya mahu menjaga hubungan dengan kawan2. Sekiranya terlalu rapat, jika ada konflik yang berlaku.. Akan menjadi susah yang teramat sangat. jadi, lebih baik begini..


Nur Hasniza Binti Ahmad Naizam.. Beliau ini sahabat saya di UUM ini.. Kami kenal sejak dari sem 1, dan mula akrab sejak dari sem 3.. Lebih mesra dengan panggilan Chaq. Chaq ni sangat sempoi, bertepatan dengan jiwa saya yang sangat sempoi.. Jadi, sebab tu lah kami boleh jadi akrab dan selalu berdua. Hehe. Dia seorang yang ramah, pandai berjenaka, dan sedikit 'comel' tubuh badannya. Yang paling buat saya bersyukur, Chaq selalu ada bersama saya di saat susah dan senang. Di saat saya kecewa dan kesedihan.. Kami selalu berkongsi pelbagai cerita bersama.. Macam2 cerita, dari yang serius hinggalah ke tahap lawak antarabangsa.. hehe.. Semua kami sapu, asal boleh 'happy'.. hehe.. 




 dengan Chaq.. :)


Bagi saya, Chaq dengan Hajar sama penting.. Mereka sahabat saya.. Yang selalu bersama saya di kala susah dan juga senang. Saya dengan Chaq sendiri, di UUM.. Kami sering berkongsi apa yang kami ada.. Kami study bersama2, bergelak ketawa sama2.. Saya betul2 feel 'campus life' yang saya cari sepanjang berada di UUM ni.. Ketika kami masing2 ketiadaan duit, kami berkongsi makan sebungkus megi pada malam hari, kerana hanya itu yang kami mampu.. megi yang tak sedap, bila kongsi jadi sedap buat kami. Alhamdulillah.. :)


Sama juga apabila salah seorang daripada kami ketiadaan duit, kami saling tampung sesama sendiri.. Bak kata mak saya, Duit boleh di cari.. Jadi kami berkongsi duit yang ada.. Walaupun susah, tapi kami gembira dengan apa yang ALLAH sudah berikan.. iaitu PERSAHABATAN YANG SEBENAR... Kami pergi kursus di Pulau Pangkor bersama2.. Cuma bezanya, Chaq lebih lantang bersuara daripada saya.. Hehe..


Seandainya Hajar ada bersama kami, pastinya akan lebih gembira hidup 'campus life' kami.. Tapi tak apa, suatu hari nanti saya akan mempertemukan mereka.. Kedua2 sahabat baik saya.. InsyaAllah di dunia dan juga di akhirat kelak.. :)

4 comments:

  1. btul tu. x bley tlalu rt sgt dgn sume org. if anytin happen mmg sgt mnyusahkan. huhuhu. v(^_^)v

    ReplyDelete
  2. megi berkongsi bersama..
    ~ pengalaman yg hny dpt d rasa ketika d alam universiti...

    ReplyDelete
  3. Imah: hehe.. hargailah sahabat kita. :)
    Qassim: ehh qassim.. macam mana awak tau saya ada blog?

    ReplyDelete
  4. ika sahabat yang ku sayangi... thanks untuk post yang amat2 menyentuh hati nie.... aja amat2 menyayangi dirimu x kira walau kita jauh terpisah @ dekat... kte tetap sahabat sampai bila2.... ^__^

    ReplyDelete