Tuesday, July 26, 2011

Cita-cita Setinggi Langit Biru.. PTD~

Assalamualaikum.. dalam entry kali ni, lupakan segala perasaan, semua kena tolak tepi.. lupakan cerpen, kerana ia masih on progress.. huhuhu.

dan hari ini, biarlah ika menggunakan kata ganti nama 'aku' untuk menggantikan nama 'Ika'

Hari ni aku nak cerita tentang cita2 aku sejak sekian lama.. sejak sekolah menengah lagi.. sahabat karib aku, Atikah Nazirah pun dah sedia maklum dengan cita2 aku yg satu ni.. Chaq pun tau jugak. hehe..  :)

PTD.. apakah itu PTD? Tahukah ia apa? Pejabat Tanah Daerah?? Pantai Teluk Dalam? Pusat Tanam Durian?? sudah pastinya salah jawapan itu. hehe.. PTD merupakan singkatan daripada kerjaya PEGAWAI TADBIR DIPLOMATIK.. PTD ni merupakan jawatan yg boleh bagi peluang yg sangat besar kepada penjawat awam untuk menaiki tangga yg tinggi dalam organisasi kerajaan Malaysia..

Mungkin masih ramai kawan2 aku yg kurang arif tentang kerjaya sebenar PTD ni.. ada yg mengatakan kerjaya PTD ni adalah berkenaan dgn urusan kedutaan di luar negara dan hal ehwal diplomatik serta hubungan luar malaysia.. ia betul.. tapi, takrifan sebenar PTD adalah menyamai jawatan ketua atau perancang di dalam sesuatu jabatan kerajaan..

Jawatan PTD ni agak susah nak dapat.. exam pun susah.. bak kata kakak aku yg dah 2 kali pergi exam PTD: "bukan susah, tapi sangat susah!"

Terdapat 5 bahagian dalam exam PTD.. semua nya 'common sense' dan pengetahuan tentang struktur kerajaan malaysia, termasuk juga cara penyelesaian masalah, esei bahasa melayu dan bahasa inggeris.. pendek kata, kalau semangat tak kental, pengetahuan tentang malaysia 50-50.. jangan harap nak dapat laa.... cium bau pun belum tentu.. huuuuuu... -_-

kerjaya impian ku sejak sekian lama.... 


Terdapat juga kawan2 aku yang nak jadi Diplomat, a.k.a sebagai utusan kerajaan ke luar negara utk mengekalkan hubungan diplomatik antara 2 negara.. tapi, entah kenapa, aku lebih gemar kerjaya PTD laa.. hehe.. cita2 aku memang nak berkhidmat untuk kerajaan Malaysia.. sebab tu, kerjaya PTD memang kerjaya all-time favorite aku.. dalam adik beradik aku, semua kerja swasta, takde yg kerajaan.. jadi, memang impian aku untuk bekerja untuk kerajaan Malaysia.. at least, ada jugak sorang di antara 9 beradik berkhidmat utk kerajaan.. :) 

Mengikut statistik, setiap tahun hampir 10 ribu orang yg amik exam PTD.. 10 RIBU orang tu!! jumlah angka yg bukan sedikit.. namun, daripada 10 ribu orang, hanya 2 ribu saja yang lepas exam.. maknanya, hanya 1 orang daripada 5 orang yg amik exam PTD lulus dalam exam nak jd PTD ni.. exam PTD memang sangat terkenal dengan 'kesukarannya' dan soalan2 yg tahap 'killer'.. dan itulah yg mengekalkan keunggulan kerjaya PTD.. aku yg study bidang Hal Ehwal Antarabangsa ni pun belum tentu berjaya lepas exam tu... errkkk... 


nanti memang aku kena beli buku nih.. huuu..



Aku sebenarnya nak bekerja di Kedutaan Malaysia di luar negara.. aku selalu berangan nak duduk kat luar negara.. hehe.. jadi, untuk capai cita2 tu, aku kena berkhidmat untuk Kementerian Luar Negeri, a.k.a Wisma Putra.. memang susah nak masuk Wisma Putra, tapi andai kita berusaha, InsyaAllah, jalan itu pasti akan dibuka oleh ALLAH.. mungkin orang boleh kata cita2 ni mustahil.. tapi bagi aku, ni lah impian terbesar aku.. yg berada di tempat pertama dalam senarai impian aku.. InsyaAllah..

Kerjaya PTD ni jugak punya banyak kelebihan.. antara kelebihannya:

Kelebihan
1. Kenaikan pangkat bagi PTD agak cepat.. Dalam tempoh 5 tahun anda mungkin berjaya melangkaui 3 peringkat gred kerajaan. Ini memang cepat berbanding dengan skim jawatan lain.
2. Anda akan lebih berpengaruh. Kebiasaannya mereka yang berjawatan ini akan lebih dipandang tinggi. Mereka yang akan bertindak sebagai tunjang bagi sesuatu jabatan akan lebih dikenali..
3. Gaji masyuk.. Huhuhuhuhu.. Pendapatan mereka merupakan yang tertinggi berbanding jawatan lain yang disahkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)..
4. Berpeluang untuk ke jawatan tertinggi kerajaan.. Antaranya berpeluang untuk menjadi Ketua Setiausaha Negara (KSN), Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) dan Setiausaha Kerajaan (SUK). Bergantung pada prestasi dan nasib.



Huhuhu.. dasyat kan? hehe.. tapi memang benar, aku pernah dengar kata2 sorang pegawai kerajaan negeri Perlis yg kerjaya PTD merupakan kerjaya yg mempunyai gaji tinggi.. pendapatan sebagai PTD merupakan pendapatan yg tertinggi dalam Jabatan Perkhidmatan Awam.. tapi, bukan gaji tinggi yg aku cari, aku mencari impian aku.. dan impian aku adalah untuk bergelar sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik...


ohh Wisma Putra.. adakah aku mampu untuk menjejaki kamu...? menjadi sebahagian daripada keluarga besar kamu..?


Bila fikir2 balik, mak pun cakap dasyat impian aku ni.. memang susah, tapi ia tak mustahil andai kita berusaha, berdoa, dan tawakal kepada ALLAH... Betul cakap mak aku tu.. :)

Insyaallah, aku akan cuba yg terbaik untuk mencapai cita2 aku.. semoga ALLAH membukakan pintu buat aku dan mempermudahkan segala urusan aku.. Semua insan punya angan2, dan ia bergantung kepada diri sendiri tentang bagaimana mereka mahu merealisasikannya... :)

Malaysia Boleh.. Zulaika pun boleh!! hehehe... InsyaALLAH... :) 


Datuk Anifah Aman, Menteri Luar Negeri Malaysia.. bila lah dapat jumpa beliau...  


Kerajaan Malaysia..impian tertinggi aku untuk bekerja dengannya.. 


Yessss!! thanks Mr. Bo Jackson!! :) 


InsyaALLAH.. akan ku datangi kau...

1 comment:

  1. assalamualaikum Ika..
    waa,x bagitahu pun dah ada "anak blog" sekarang..hehe..
    man jadda,wa jadda,ika..
    InsyaAllah boleh..Allah pasti memenuhi doa ika,selagi ika berdoa dan berusaha..=)
    i pray the best for you..=)

    ReplyDelete