Tuesday, July 19, 2011

Seketika Ku Terkenang... Bahagian 1

Assalamualaikum.. hari ni ika guna kata ganti nama 'aku' lagi.. hehe..

Lupakan sebentar tentang cerpen aku tu.. lagipun, aku tengah kumpul idea ni.. hehe..

Dah nak masuk puasa ni, macam2 peristiwa lalu yg aku masih teringat2 lagi.. ade yg kelakar, sedih, kecewa, gembira.. macam2..

Ape2 pun, semua tu jadi rencah kehidupan aku.. yg makin menyedapkan lagi hidup aku ni, pendek kata, "Hidup Biar Sedap"! hehe. :P

Sekarang ni, dah nak masuk sem 5 dah.. dah bergelar senior dahh aku ni.. malu laa pulak.. hehe.. masih ingat lagi lepas exam STPM.. yelahh, lagipun aku ni tak pandai nak matriks2, poli2 semua.. STPM jelaa yg mampu.. (lagipun aku tak penah apply mane2 sebenarnya, kecuali politeknik..hehe..tu pun saje2 apply..)

Aku ni bekas budak sekolah teknik, aliran kejuruteraan mekanikal.. aku bukan minat sangat kejuruteraan, tapi mak aku dah suruh masuk, masuk jelaa.. hehe.. tapi aku suka subjek pengajian kejuruteraan mekanikal tu.. hehe.. >.<

Lepas SPM aku kerja sementara kat sati tadika islam.. majikan aku memang baik giler.. layan aku macam anak sendiri.. dia suruh aku panggil dia "Ummi".. pendek kata, majikan aku sayang pada aku, macam2 majikan aku bagi hadiah.. aku masih ingat pesan beliau sebelum aku ke PLKN..

"Ika..nanti, dah habis PLKN, kalau nak kerja, datang je jumpe ummi.. Ummi bagi ika kerja.. Ummi dah sayang ika macam anak ummi sendiri.. Ika selalu cakap ika banyak kekurangan, ika tak cantik, ika tak pandai.. Tapi, ummi tau hati ika baik.. biar kita tak cantik, tapi kita beradab.. biar kita tak pandai, tapi kita kaya ilmu agama.. sepanjang ika keje dgn ummi, ummi suka sgt2.. ika pandai mengaji.. tengok telatah ika, buat ummi sentiasa nak ketawa je di sebalik purdah ni.." kemudian Ummi pun nangis..

Aku tak penah sangka ummi sayang aku sampai macam tu sekali.. terharu.. sampai aku menangis sebelum aku tinggalkan bumi KL untuk pergi PLKN.. 3 bulan kerja dgn ummi adalah 3 bulan yg terbaik buat saya walaupun gaji pada masa tu cuma rm650.. (mase ni duduk KL dgn kakak..)

Lepas PLKN.. aku masuk Form 6.. dulu, masuk Tingkatan 6 ni orang kata budak2 yg tak pandai je.. tapi buktinya, bohong sekali! classmate aku, semua hebat2! terdiri dari pelajar2 dari aliran sains dan perakaunan yg mmg hebat.. cuma takmau buat form 6 aliran sains sebab susah.. hehehe.. aku masuk kelas 6 Rendah Ekonomi, dan tahun berikutnya 6 Atas Ekonomi..

Masa form 6 adalah masa yg paling gila2 remaja skali.. hehe.. kami, pelajar form 6 mmg kerap buat masalah, terutama dgn Guru Penolong Kanan 1.. beliau mmg anti dgn kami sebenarnye.. pernah 1 hari, beliau kata kami tak layak masuk ke universiti.. kami terdiam adalah dalam 1 minit.. lepas tu kecoh balik sampai beliau pun tak ambik peduli dah pasal kami lepas tu.. hehe..

Masa form 6 jugak adalah 'glory time' buat saya dan kawan2 seperjuangan.. kami sering lepak sama2 lepas habis sekolah, main boling ramai2.. bile time raya, serbu rumah org ni, lepas tu org tu, dan org2 berikutnya.. kami bergerak ramai2.. sepakat! hehe.. bak kata mak saya, 'mongabihkan boreh orang ja ko dgn kawan2 ko tu!' hehehehe.. >.<

Bersambung.....

**sebab nak tido dulu..besok ada latihan kete..heheh..**

1 comment:

  1. hehe.... besh sgt2...kenangan pling besh di alam persekolahan... :)

    ReplyDelete