Wednesday, July 20, 2011

Hari Ini...

Dan aku tak online facebook pun hari ni.. aku taktau berapa banyak ucapan 'selamat hari jadi' yang aku dapat..

maaf kerana menggunakan kata ganti nama aku...

Hari ni.. 20 Julai 2011... genap sudah umur aku 22 tahun.. seorang anak gadis yang berusia 22 tahun.. masih menuntut di universiti.. seorang anak gadis yang biasa2 sahaja.. aku ini insan yang banyak kekurangannya.. tapi aku tetap bersyukur.. bersyukur kerana masih diberi peluang untuk bernafas di atas bumi milik Allah ini.. bersyukur kerana dikurniakan sahabat sebaik Hajar Atikah Nazirah.. bersyukur kerana dikurniakan keluarga, sanak saudara..

Tapi, sebenarnya.. aku seorang yang suka pendam apa yg aku rasa.. semua tu disimpan jauh dalam lubuk hati, tanpa diketahui oleh sape2 pun..

Dan aku rasa.. di blog inilah aku nak luahkan sedikit apa sebenarnya yg ada dalam hati aku pada tarikh ini....

20 Julai.. tarikh bermakna.. emak lahirkan aku pada tarikh ni.. sungguh gembira... adik beradik aku ramai, dan aku adalah anak yg ke-8 dari 9 beradik.. aku membesar seperti kanak2 yang lain.. tapi sebenarnya, masa kecil aku bukan seorang yang pandai.. dan selalu dimarah oleh abah.. semua tu kenangan bersama abah..

abah mendorong aku untuk belajar rajin2, biar setanding dengan adik beradik yg lain.. sampai sekarang, aku masih pegang kata2 abah dan mak.. "kita orang susah.. takde harta.. hanya pelajaran yang dapat mak dan abah bagi pada anak2 abah.."..

entah kenapa.. semasa menaip entry ini.. hati aku rasa sangat tersentuh.. begitu sentimental jiwa ini setiap kali tanggal 20 Julai hadir.. aku menaip entry ini pun sambil menahan air mata dari jatuh....  aku takmau menangis...

Ya.. aku zulaika shaari, anak yang kuat jiwanya.. jarang menangis..itu yang selalu aku cakap pada diri.. memujuk diri sendiri sejak 9 tahun lalu..

Dari kecik, ahli keluarga aku sentiasa mengatakan yg aku ni lembab.. segala2 nya lembab.. buat kerja lambat.. dalam subjek matematik pun lembab..lalai.. bergerak pun lambat..

Tapi aku terima je.. aku tau, aku selalu kena marah sebab mak dgn abah nak aku jadi orang berguna.. dan dari kecik jugak, aku biasakan diri berdikari.. dan sampai sekarang pun, aku sudah biasa berdikari.. tidak terlalu mengharapkan keluarga.. hasil didikan mak dan abah..

Dari kecik jugak, aku jenis yg suka pendam perasaan.. setiap kali kena marah, aku selalu pujuk diri supaya jgn merajuk dgn family sendiri..dan sampai 1 tahap, aku sering berkata dalam hati.. aku ni selalu kena marah sebab aku bukan anak kesayangan..aku bukan anak pilihan..

Yelah.. masa dulu.. mak lebih sayangkan andak dan kakcik.. abah lebih sayang pada adik aku, dan kak sue.. aku ni duduk di tengah2 sahaja..bila teringat balik, kadang2 aku senyum sendiri.. sekarang ni aku dah lali kena marah dengan mak.. sudah terlalu biasa.. (tapi jauh kat lubuk hati, Allah je yg tau..)

Aku akui, aku tak pandai.. aku memang lembab dalam pelajaran... aku tak cerdik macam kakcik, andak, kak sue, along, dan semua adik beradik lain.. oleh kerana aku sedar siapa aku lah, aku lebih banyak mendiamkan diri.. aku kerap memencilkan diri sendiri.. sebab aku malu.. malu dengan diri sendiri.. namun, kasih sayang Allah itu sangat besar.. walaupun aku tak pandai dalam bidang akademik, tapi Allah telah mengurniakan aku minda yg mudah mengingati ayat Al-Quran.. terima kasih ya Allah..

Hidup ni kadangkala pelik sangat2.. tapi di setiap kepelikan tu, ada makna yg tersirat sebenarnya..


Hari ni, 20 Julai.. banyak perkara yang nak diceritakan.. tapi, rasa kurang yakin untuk meluahkan semua.. mungkin kena tunggu sampai keadaan hati pulih dari semua rasa agaknya...?

1 comment: