Sunday, July 17, 2011

Hanan Nur Dina ~Part 3~

"Assalamualaikum, Imran.. ana uhibbuka lillah, lillah ana uhibbuka hubban jamma.. ana uhibbuka lillah..! Boleh anta terjemahkan maknanya..?" Hanan menundukkan kepala semasa bertanya.. pertemuan pada pagi yang cukup indah itu benar2 menenangkan perasaan..

"Saya cintakan awak kerana Allah, saya cintakan awak dengan sebenar2 cinta.. saya cintakan awak kerana Allah.." saya begitu terkejut. terpana apabila mendengar kalimah itu.. sungguh mendalam sekali maknanya..

Diulang2 olehnya memberi penegasan cintanya...

Ayat itulah yang pernah Hanan lafazkan kepada saya ketika saya benar2 serius bertanya, benarkah dia cintakan saya.. pada awalnya Hanan cukup segan untuk menyatakan. tetapi, apabila seringkali saya ajukan solan yang sama, dia mengalah lantas memberikan saya satu jawapan yang benar2 pasti..

Akhirnya... saya akui, 'mahabbah' kami amat kudus...

Saya bertanya lagi kepada habibah saya itu, andai takdir Allah 'mahabbah' kita tidak sempurna khatimahnya, bagaimana...?

"Imran.. ana cintakan anta kerana Allah.. pertemuan ini adalah anugerah daripada Allah.. ana serahkan 'mahabbah' ana kepada Allah.. dan sekiranya telah Allah maktubkan tiada khatimah yang sempurna di antara kita, ana sedaya upayanya redha dengan ketentuan-Nya.. kerana Allah tau apa yang terbaik buat kita.." sambil tersenyum dan menundukkan wajah, Hanan berkata kepada saya..

Ya Allah.. izinkanlah gadis ini menjadi bidadariku.. hati saya berbisik. saya memaniskan roman muka untuk Hanan.. saya yakin, Allah mendengar bisikan hati saya.....

Saya tersedar.. Astaghfirullah.. betapa kenangan itu benar2 mengusik perasaan saya.. saya termenung lagi..

Ya Allah.. andai telah kau ciptakan nya untukku, maka pertemukanlah aku dengan dia.. Hati saya merintih pilu.. terlalu kejap pelukan kerinduan ini.. Wardah saya yang menghilang, kini telah saya temui.. tetapi, kenapa seperti dia tidak mengenali saya lagi..?

Saya teringat akan pertemuan kami di Butik Hanan hari itu. dan tiba2 hati saya dijentik resah...



Bersambung....




***aduhh.. pening nak fikir plot cerpen ni...***

No comments:

Post a Comment