Thursday, July 21, 2011

Duhai Hati... bersegeralah kamu pulih...!

21 Julai...

maaf.. ika akan menggunakan kata ganti nama 'aku' hari ni..

Aku masih memikirkan kedatangan hari esok.. kerana tarikh esok, 22 Julai.. selepas 2 hari tarikh lahir aku.. benar2 mengusik jiwa.. menggamit kenangan..

Aku tak mampu nak ungkapkan dengan kata2.. mungkin hanya air mata sahaja yg dapat menceritakan segala2..sekali lagi, aku sangat bersyukur kepada Allah kerana telah memberikan aku kehidupan.. mengizinkan aku terus bernafas lagi..

Namun.. "mati itu pasti, hidup insyaallah...." aku terus berpegang pada kata2 ni...

Begitu sentimental jiwa ini dengan tarikh 22 Julai..

Abah... ika sayang abah... tiada kata manis yang dapat ika ungkapkan selain doa2 kudus untuk mengiringi abah..

9 tahun berlalu... dan 9 tahun juga ika memendam segala rasa sedih selepas pemergian abah.. daripada talkin terakhir, hingga kini.. berterusan ika memujuk diri dari rasa sedih.. sungguh, ika redha dengan pemergian abah.. Allah lebih sayangkan abah, sebab tu Allah amik abah..

Ada seorang pakcik saudara penah pesan pada aku.. "Kalau kamu sayang abah kamu, kamu jangan menangis.."

Dan aku tak menangis.. sehingga talkin dibacakan, aku tersedar.. bahawa aku akan kehilangan abah yg aku sayang dan sanjung buat selama2 nya.. pada masa tu, air mata mula menitis.. sehingga saat abah telah dikebumikan, air mata tetap menitis..

Aku wujudkan tekad dalam diri.. aku perlu jaga emak.. aku akan jaga emak sampai aku mati.. sudah cukup aku tak dapat jaga abah semasa hayatnya sebab along jaga abah pada masa abah sakit.. aku masih punya tanggungjawab untuk menjaga emak.. tanggungjawab seorang anak terhadap orang tuanya..

Aku berdoa kepada Allah.. hamba mahu menjaga emak hamba.. menjalankan tanggungjawab hamba sebagai anaknya.. insyaallah.. semoga Allah memperkenankan dan mengabulkan doa hamba..

Memang aku sering dimarahi oleh emak.. tapi aku tidak kisah.. memang aku pernah merajuk dengan emak kerana ketajaman kata2 nya.. tapi rajuk ku tak pernah lama.. semua tu aku anggap sebagai cabaran seorang ibu untuk mendidik anaknya..

Ya.. bukan mudah untuk menjaga anak perempuan.. perlu di didik dengan baik agar terus berada di landasan yg benar.. itulah yg emak pernah kata pada aku..

Jauh di sudut hati, aku bersyukur kepada Allah kerana aku di kurniakan hati yg lembut.. walau aku terasa macam mana pun terhadap tutur kata emak, aku tak pernah membalas kata2 nya dengan kasar.. aku sangat menghormati emak.. aku sayang pada emak... teramat sayang.. malah, aku sanggup berkorban untuk nya.. mati pun aku sanggup untuk emak.. kasih sayang aku sangat utuh..

Cuma, aku sangat terkilan... aku tak dapat menjaga abah semasa hayatnya... aku belum sempurna sebagai seorang anak.. kini, abah sudah tiada.. dan rasa bersalah tu sentiasa ada dalam diri.. ya Allah... ampunkan hamba... hamba bukan anak yg baik.. hamba tak dapat menjaga abah hamba semasa hayatnya.. ampunkan hamba ya Allah... ampunkan hamba... :(

Hanya doa, amalan ku dan ayat2 suci Al-Quran yg dapat buktikan tingginya kasih sayang ku kepada abah.. abah tak pernah hilang dari ingatan.. 1 saat pun tak pernah... abah sentiasa di hati.. sampai bila2 pun..



Duhai hati ku... bersegeralah kamu pulih! Kasih sayang Allah itu sangat besar.......

1 comment: