Friday, July 15, 2011

Hanan Nur Dina ~Part 2~


Duhai hati... bertenanglah.. habibahmu sudah kau temui...

Tapi... mengapa Nur? Bukan Hanan sebagaimana dia mahu saya memanggilnya semasa di alam pengajian dahulu. dia mahu tafsiran makna 'Hanan' menjadi lambang kepada dirinya. 

Ya! Hanan.. nama ini mempunyai makna yang cukup indah.. kelembutan dan kasih sayang. dan oleh kerana itulah, dia kurang senang apabila saya memanggilnya Hanani ketika mula2 mengenalinya di universiti. Hanani.. maksudnya kasih sayangku.

Kami sama2 mendalami indahnya Bahasa Arab. nahu, uslub, dan balaghah yang menggambarkan keunggulan Bahasa Arab. malah, kami terlalu menghayati maknanya kerana Bahasa Arab adalah bahasa syurga, dan bahasa ahli syurga.

Hanan adalah seorang wanita yang lahir daripada keluarga pakar bahasa. abinya seorang pensyarah, dan pernah menjadi Ketua Jabatan Bahasa Arab, di Fakulti Bahasa dan Linguistik di universiti tempat kami sama2 menuntut ilmu. maka, tidak hairanlah Hanan mahir dalam bidang bahasa kerana dia juga adalah anak kacukan Inggeris-Melayu, kerana umminya merupakan seorang muslimah berbangsa Inggeris.

Dia begitu sempurna di hati saya.. Hanan.... Hanani!

Oh ya.. benarlah, namanya Hanan Nur.. sekilas saya teringat akan nama penuh Hanan.. saya hampir2 lupa kerana kebanyakan orang meletakkan nama 'Nur' pada pangkal nama. pernah saya bertanya mengapa nama 'Nur' diletakkan selepas nama Hanan. jawapan Hanan cukup mudah, iaitu kerana perkongsian. hingga hari ini, saya masih lagi kurang arif akan maksud tersirat yang berada di dalam jawapan ringkas itu..

Saya pergi lagi ke Butik Hanan. namun, hati berasa sedikit kecewa.. saya tidak bertemu wardah saya hari ini.. selajur itu, saya terkenangkan kisah kami.. bagaimana saya boleh ber'mahabbah' dengannya?

Dia... ya, Hanan.. dia bintang angkasa.. sedangkan saya, hanya mampu memerhatikannya daripada kejauhan. namun, hadirnya memberi saya harapan bahawa saya mampu membina kerjaya yang saya idam2 kan.. saya mampu untuk berdiri setanding dengannya yang cemerlang dari segi akademik dan petah bicara.

Dia amat istimewa bagi saya... bertudung labuh melepasi dada..

Dan kerana perasaan istimewa itulah, saya sering di usik teman sebilik merangkap teman akrab saya, Luqman. pernah satu hari, Luqman memasang lagu 'Kerna Dia' nyanyian Yasin Brothers dan turut menyanyikan lagu itu untuk saya. katanya, saya seperti orang kerinduan.. seperti Majnun yang merindukan Laila.. 


"Yang rupawan tiada bandingan
Masyhur namanya di bibir yang bestari
Ingin kukenali
Dan ingin ku mengerti
Apa yang perlu 
Untukku bertemu
Setelah kian lama
Terbiar jiwa lara
Yang hilang tercari-cari 
Sang puteri 
Semakin kenal dia 
Semakin mendalam rasa 
Semakin yakin dia 
Luruhlah segalanya
Kerana dia kugembira
Kerana dia kubahagia
Kerna dia bermakna
Semuanya hanyalah kerana dia
Kerana dia kumabuk rindu
Kerana dia tercabar fitrahku
Kerna dia sebenarnya
Semuanya hanyalah kerana dia"

Saya tersenyum lagi, terkenang memori indah bersama Hanan.. k
adangkala Hanan kelihatan lebih ayu apabila dia mengenakan jubah dengan tudung labuh melepasi dada. seperti gaya pemakaian muslimah dari bumi Arab. dan kerana jubah dan tudung labuh itulah saya amat meminatinya, malah tidak salah untuk saya akui bahawa saya me'mahabbahi'nya. tetapi secara diam2 sahaja...

Semusim di Universiti Islam Antarabangsa, pada akhir pengajian.. sebelum melangkah meninggalkan bumi UIAM, saya ajukan satu soalan untuknya. moga2 dia faham akan maksud tersirat saya..

"Sudikah anti menjadi sayap kiri perjuangan ana?.." dan kerana wanita itu dicipta daripada tulang rusuk lelaki, maka saya menyatakan hasrat hati saya melalui gaya bahasa kiasan. berlapik dan beradab. 

Pertemuan di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, UIAM pada petang yang penuh berkat itu memberikan saya seribu warna kasih yang jauh lebih indah daripada indahnya warna pelangi.. rupa2 nya, ada ikatan hati di antara kami..

Dia membalas dengan mesej ringkas tetapi sarat dengan makna yang mendalam beberapa hari selepas liqa' (pertemuan itu)... 



Bersambung....  






***pening kepala.. hanya ni lah yang dapat di taip buat masa ni.. @.@...***

***terima kasih kepada seorang teman dari UIAM kerana menterjemahkan perkataan bahasa arab dalam part 2 ni*** 



2 comments: