Thursday, July 14, 2011

Hanan Nur Dina ~Part 1~ Release..


Benarkah dia wardah yang amat saya rindui? yang telah sekian lama memarakkan api kasih di hati nurani saya. yang telah menyuburkan rasa kasih di laman nurani saya.. lama saya mengamatinya.. tapi, benarkah dia?

Benarkah dia Hanan, habibah saya..? kelmarin, semalam dan hari ini saya kunjungi pusat beli belah ini- Mid Valley. hanya semata2 untuk memastikan itu dia.. setelah sekian lama saya jejaki... akhirnya, saya temui nya kembali..

Saya membuat keputusan, saya mesti masuk ke butik itu hari ini. saya harus pastikan bahawa itu dia, biarlah keresahan yang selama ini mendiami kamar hati ini pergi.. Terasa amat janggal apabila kaki saya melangkah ke Butik Hanan kerana saya seorang lelaki.. pasti pelbagai andaian akan tercipta apabila seorang lelaki mengunjungi butik pakaian untuk muslimah..

"Assalamualaikum, encik. Nak busana yang macam mana? untuk siapa?" sapa seorang jurujual wanita.
"Waalaikumussalam.. Err.. saya..." rasa kaget menyelubungi diri. tidak tahu apa yang perlu diperkatakan.
"Tak apa, encik tengok2 lah dulu.. atau encik boleh amati album ni.." dengan ramah jurujual wanita itu menyerahkan sebuah album busana muslimah. penuh sopan sekali telatahnya.

Saya mengambil album tersebut daripada tangan putih bersihnya. saya membelek2 album itu, sekadar menunjukkan bahawa saya berminat. mata saya tertumpu kepada satu foto. baju ini berserta modelnya mengingatkan saya kepada satu peristiwa..

"Boleh saya tahu siapa dia?"
"Ohh.. namanya Nur, pemilik butik ini.." sambil tersenyum  jurujual itu menyambut pertanyaan saya.

Saya berpuas hati dengan jawapan tersebut, dan kembali merenung album busana muslimah milik butik itu.

"Hanan..." saya tersapa dengan panggilan itu. lantas, berlaku lintasan impuls di dalam sistem saraf. otak saya cepat2 mentafsir dan akhirnya sebagai efek positif, saya berpaling mencari arah dari mana datangnya suara itu. 

Siapa Dia? hati berbisik.. berkata2 sendirian. Saraf optik saya menghantar impuls imej yang terbentuk di retina ke otak untuk ditafsir, dan akhirnya saya terasa sepertinya saya ada satu ikatan hati dengannya..

Dia merenung saya. lama. memberi sedikit ruang waktu untuk capaian memori lama saya.
"Assalamualaikum.." spontan saya menuturkan kalimah sejahtera itu.
"Waalaikumussalam.."
Tiba2, reminder handset saya berbunyi. Allah! saya perlu kembali ke pejabat, ada meeting penting. sebagai seorang pensyarah, tugas harian saya begitu padat apatah lagi saya sedang mengumpul bahan untuk tesis Ph.D saya.

Saya segera berpaling dan berlalu keluar.. namun, langkah saya terhenti seketika. 
Yakinlah, dia akan datang.. Nur! saya memberi harapan kepada diri sendiri..


Bersambung...


***zulaika shaari***

hehehehe.. baru berani nak post kat blog.. masih banyak kekurangan lagi ni.. adehh.. cerpen2 yg ika buat masa sekolah menengah dulu semua dah hilang... ni baru nak cuba asah bakat balik... @.@

No comments:

Post a Comment