Friday, November 18, 2011

Ya..!

Assalamualaikum.. Salam Jumaat.. :)

indah hari ni.. cuaca panas.. hehe.. :)

ok.. kisah untuk hari ni.. ika nak kongsi tentang sesuatu.. tengok tajuk entry.. nampak simple kan? "Ya..!" je ke?? hehe..

ya untuk Islam! ya untuk muslimah! dan ya untuk kasih sayang! hehe.. sebenarnya, apa yang ika nak kongsikan ni.. emm.. macam mane nak cakap ye.. mungkin 1 perkongsian..

ika ade baca satu buku untuk muslimah.. dan ada la sesuatu yang ika nak kongsikan.. :)

ya? kenapa mesti ya? ika sebagai seorang muslimah.. ika sayangkan saudara seagama ika yang lain.. ika sayangkan semua yang bergelar muslimah.. dan kerana kasih sayang ni, ika nak kongsi tentang sesuatu yang bersifat "YA" ini..



YA... dengan senyuman yang cantik, yang mengirimkan cinta dan mengutuskan kasih sayang bagi orang lain.

YA... dengan tutur kata yang baik, yang dapat menjalinkan persahabatan yang di anjurkan syariat dan  menghapus semua rasa dengki.

YA... dengan derma yang membahagiakan si miskin, menyenangkan orang fakir, dan mengenyangkan perut yang lapar.

YA... dengan kesediaan duduk bersama Al-Quran seraya membaca, merenungi, dan mengamalkannya sambil bertaubat dan beristighfar.

YA... dengan banyak berzikir, memohon ampun dan suka memperbaharui taubat.

YA... dengan mendidik anak-anak dengan agama, mengajarkan sunnah Nabi dan memberi petunjuk tentang apa-apa yang bermanfaat bagi mereka.

YA... dengan rasa malu dan hijab yang diperintahkan Allah, kerana hanya itulah cara untuk menjaga dan memelihara diri.

YA... dengan berteman bersama wanita-wanita yang baik, dari kalangan mereka yang mempunyai rasa takut kepada Allah, menyukai pengamalan agama, dan menghormati norma-norma etika.

YA... dengan berbuat baik kepada orang tua, menyambung persaudaraan, menghormati tetangga dan menyantuni anak-anak yatim.

YA... untuk membaca sesuatu yang bermanfaat dengan memelaah buku yang menarik dan berfaedah, buku yang menyenangkan dan memberi ilmu yang berguna.



ika seorang perempuan, wanita, muslimah.. dan ika sangat kasihkan saudara2 ika.. :)

ika tau, ika tak sempurna.. ika pun sedang melakukan perubahan, untuk mencari redha Allah.. dan, kasih sayang Allah tu sangat besar buat hambaNya.. jadi, ika harap saudara muslimah sekalian dapat memahami dan menghayati setiap bait2 di atas.. :)

semoga bertemu lagi dengan perkongsian kisah yang lain pula.. :)

Salam Jumaat, hari yang diberkati. penghulu segala hari..


sekian. terima kasih.. ******** :)

No comments:

Post a Comment