Wednesday, July 27, 2011

Bulan Ramadan hampir menjelma!!! :)

Assalamualaikum..

ika akan guna kata ganti nama 'aku' untuk entry kali ni.. maaf ye? :)

untuk entry kali ni, ia berkisar tentang bulan Ramadan.. seketika, hati aku rasa sangat teruja untuk menyambut bulan Ramadan.. kerana tahun ni adalah kali pertama aku berpuasa sepenuhnya di rumah selepas 2 tahun menuntut ilmu di bumi permai Kedah Darul Aman... Alhamdulillah... :)

selama 2 tahun di Universiti Utara Malaysia, sudah 2 kali aku menyambut kedatangan bulan Ramadan di kolej kediaman.. aku hanya akan pulang ke rumah dalam 3 atau 4 hari sebelum raya je... semua tu memang kenangan terindah.. sangat nostalgia buat aku..



indahnya Ramadan...


teringat kembali masa di sem 1.. pertama kali berpuasa di universiti.. memang seronok.. tapi dalam masa yg sama sedih sebah tak dapat bersahur dan berbuka bersama dengan family.. tapi tu semua tak mematahkan semangat aku untuk terus menyambut bulan Ramadan dengan sangat gembira.. :)

sebelum tiba waktu berbuka, bila balik dari kampus mesti akan singgah di Bazar Ramadan dulu.. time tu memang syiokk laa.. macam2 lauk.. hehe.. mula la nafsu makan tu mengatasi segala2 nya.. nampak bihun sup, nak beli bihun sup.. nampak kuih cara berlauk, nak beli jugak.. nampak air soya, pun nak jugak.. macam2 ragam.. tapi yg pasti makannya tak banyak mane pun.. beli je lebih.. tapi dulu share dengan roomate dan kawan2 yg lain.. hehe.. memang seronok habis laa.. :)



dan syaitan itu tidak lagi diberi peluang pada bulan ramadan..

masa bulan ramadan jugak la, aku kurang bersahur masa di universiti.. aku hanya bangun untuk makan kurma atau kismis, minum air dan sambung tidur balik.. sampai roomate pun jadi heran.. kerap jugak dia tanye.. "ika tak sahur ni, ika tak lapar ke? ika boleh tahan ke tanpa makan?" dan aku pun tanya balik pada dia: "fatin rasa kite nampak penat tak kalau tak sahur?" dan dia jawab: "ika nampak ok je, nampak cergas.." 

sebenarnya.. aku jarang sahur dengan makanan berat ketika berpuasa di universiti.. aku makan ala kadar je, untuk alas perut.. sebabnye aku tak ade selera nak makan makanan berat pagi2 macam tu.. sebab tu aku makan kurma ataupun kismis.. itu sunnah Rasulullah S.A.W... lagipun, kismis dan kurma tu sangat banyak khasiatnye.. ia adalah antara 8 makanan terbaik di dunia.. elok untuk minda dan tubuh badan.. :) 

semua orang bergembira.. :)



dan pada bulan Ramadan ni jugak la aku dapat tengok gelagat istimewa pelajar yg bukan beragama Islam.. memang seronok tengok telatah dorang bila adanya Bazar Ramadan.. kelihatan mereka yg berlebih2 membeli makanan daripada pelajar Islam.. padahal mereka tidak berpuasa.. cuma mungkin mereka mahu sama2 berkongsi rasa kesyukuran di bulan ramadan dengan memeriahkan lagi Bazar Ramadan di Universiti Utara Malaysia.. memang bagus semangat ni.. dorang pun tak makan di depan khalayak kami, pelajar Islam.. :)

memang indah bulan Ramadan ni.. walaupun keletihan dengan kuliah dari pagi sampai petang, tak mengecualikan kita dari mencari keredhaan Allah.. pada malam hari, tak ketinggalan untuk menunaikan solat sunat Tarawih dan membaca Al-Quran.. sangat elok rasanya andai sepanjang bulan Ramadan itu kita dapat menamatkan bacaan 30 juzuk Al-Quran.. mak aku selalu pesan kalu boleh, cuba khatam Al-Quran dalam tempoh 30 hari kita berpuasa.. Insyaallah, aku akan cuba laksanakan..

dan pada bulan Ramadan ni la semua pelajar Islam di UUM dapat melakukan ibadah sepenuhnya dan juga melakukan perkara kebaikan.. Alhamdulillah...




upin dan ipin pun nak puasa jugak!! hehe.. :) 



sesungguhnya, bulan Ramadan itu menjanjikan 1001 kebaikan dan kemulian.. terdapat pelbagai fadhilat di dalam bulan Ramadan ini... antaranya ialah: 

  • Sabda Rasulullah (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
    • a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
    • e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith) 

 dan pelbagai lagi fadhilat yang boleh kita perolehi.. Subhanallah... Kasih sayang Allah itu sangat besar buat hamba-Nya... :) tak sabar rasanya nak menemui Ramadan.. hati ini terlalu rindu padanya.. walaupun sudah tidak lama lagi, tapi terasa berdebar2.. sungguh asyik.. kerana bulan Ramadan bulan untuk kita banyak beribadah.. :)




semoga kita semua mendapat keberkatan daripada Allah S.W.T.. dan aku ucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK kepada semua! :)


No comments:

Post a Comment