Thursday, November 17, 2011

Muhasabah Cinta..

Assalamualaikum..

selamat malam.. :) tajuk ika hari ni.. muhasabah cinta.. mungkin ke ika nak kongsi sesuatu mengenai cinta? hmm.. sebenarnya ada sesuatu yang tergerak di hati bila ika mula nak taip entry baru ni..

"Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu.."

cinta kepada Allah adalah cinta yang paling utama.. sangat utama.. kerana itu adalah sebenar-benar cinta..  cinta kepada ibu bapa adalah cinta teragung kerana redha Allah bergantung kepada redha kedua ibu bapa, dan murka Allah bergantung kepada murka kedua-dua ibu bapa.. 

cinta sesama manusia adalah fitrah.. perasaan itu dikurniakan oleh Allah.. dan ia menjadi fitrah manusia untuk meneruskan kehidupan seterusnya mengembangkan keturunan..

Maha Suci Allah yang telah mengurniakan perasaan cinta dalam hati manusia.. tidak ada manusia yang tak punya rasa cinta dalam hatinya.. :)


ok.. kat sini ika nak kongsi tentang sesuatu.. tentang rasa cinta.. cinta yang hadir.. cinta yang timbul.. cinta yang bermula..


22 tahun.. perjalanan ika baru bermula.. perjalanan hidup.. dalam hidup ni, pelbagai suka dan duka yang ika lalui.. ada yang membuatkan ika gembira, ada yang membuatkan ika menangis.. menimbulkan marah, semua perasaan pun ada..


tapi ada sesuatu yang sentiasa bersama ika.. kasih sayang Allah.. ye.. Allah sentiasa ada..


bila ika sedih, Allah kurniakan sesuatu untuk gembirakan hati ika, bila ika gembira, Allah kurniakan rasa bahagia.. :)

Allah kurniakan ika kekuatan untuk menghadapi sesuatu ketika ika lemah.. Allah kurniakan ika kebijaksanaan akal untuk mengenal mana yang baik dan mana yang buruk.. 


ika bahagia dengan mencintai Allah.. ika bahagia menemui cinta Allah..


bila Allah uji ika dengan pelbagai ujian.. ika tau.. Allah sayangkan ika.. sebab tu Allah kurniakan ujian pada ika.. sama juga masa abah meninggal dunia masa ika di tingkatan 1.. ika tau, Allah lebih sayangkan abah ika.. Allah juga sayangkan ika.. sebab tu Allah uji ika dengan ketiadaan abah.. ika redha.. 


Allah tahu apa yang terbaik untuk ika.. :)


dari soal jodoh pulak, ika tak menolak rasa kasih dan sayang yang Allah kurniakan dalam diri ika.. secara terus terangnya, ika mengimpikan untuk menjadi isteri yang solehah kepada lelaki yang bergelar suami..


siapalah ika untuk menolak perasaan cinta yang dikurniakan oleh Allah kepada ika.. hidup ni tak akan sempurna, tanpa cinta dari Allah.. :)


tapi jodoh tu, teka teki daripada Allah.. ika pun tak mahu komen lebih.. hehe.. ianya bersifat sangat misteri..


ika pun, dah melakukan perubahan.. perubahan secara perlahan-lahan.. mencari keredhaan Allah..


perubahan ini kerana muhasabah cinta.. kasih sayang Allah tu sangat infiniti.. :)


sehingga bertemu lagi di kisah yang lain pula.. 










sekian. terima kasih. ******** :)

2 comments:

  1. so sweet.. :) semoga meraih kebahagiaan yang hakiki.. ika berhak dpt cinta yang teragung dari seorang lelaki bergelar suami.. sy doakan yang terbaik utk ika.. ^^

    ReplyDelete