Saturday, November 12, 2011

Calon Suami??

Assalamualaikum..

dah lama tak menulis.. betapa ika rindu nak menulis balik di blog ni.. hari ni baru berkesempatan.. tu pun lepas baik dari sakit.. hohohohoo :)

HANAN NUR DINA ika pun tak siap lagi.. CERITERA DIANZA DAN SUFI pun sama.. adoii! =.=

untuk entry kali ni berkisar tentang calon suami.. kenapa calon suami?? haha.. pada usia 22 tahun ni, ramai kawan2 sekolah ika yang dah menuju ke gerbang perkahwinan.. Alhamdulillah..T_T dan ramai jugak bertanye kat ika: "Ika bila lagi..?" dan jawapan ika? SENYUM.. dan terus SENYUM... :)

ika? bila lagi? bila dan bila?? hanya Allah saja yang tau..

*cek ni calon pun takdak.. nak menikah macam mana tak tau..* hehe.. :)

kenapa calon suami menjadi topik? ada kisah nya umpama udang di sebalik char kuey teow. hehe..

ika tertarik untuk bercerita tentang calon suami ni apabila sahabat baik ika, Atikah Nazirah sudah menemui calon terbaik kurniaan Allah untuk mengisi hatinya..dan kini si dia telah menjadi tunangannya :)

dan ika.. sangat gembira, tumpang gembira.. menumpang kegembiraan sahabat ika ni.. :) yela.. jodoh ni kan rahsia Allah, teka teki Allah.. sehingga sampai satu masa, ianya akan dirungkaikan.. :)

InsyaAllah.. sahabat ika ni akan menempuh alam perkahwinan tak lama lagi.. serius, tak lame lagi..

dan ika? mestilah gembira.. sangat gembira.. terlalu gembira untuk segalanya.. akhirnye sahabat ika ni menemui kebahagiaannya.. kebahagiaan yang dicari selama ini.. dan, janji Allah itu benar.. :)

wanita yang baik2 adalah untuk lelaki yang baik2 juga.. :) 

ok berbalik kepada tajuk 'CALON SUAMI' ye, maaf lah.. ika ni takde calon lagi.. tapi saje nak berkongsi sesuatu tentang tajuk ni.. hee.. :D


cinta dan kasih sayang sesama manusia itu fitrah manusia.. :)

ok lahh.. untuk memilih pasangan yang benar-benar sesuai memang memerlukan pemerhatian yang telilti... mak ika pun pesan macam tu jugak.. bukan ape, kita nak hidup dengan seseorang tu, bukan untuk sehari dua, tapi sampai ke hembusan nafas yang terakhir, InsyaAllah.. :)

Oleh itu apakah ciri-ciri yang patut dicari dan dipertimbangkan oleh seorang wanita apabila dia ingin memilih calon suami??? cinta dan harta semata.. tu belum cukup.. :)

pertama: AGAMA

ciri yang pertama ni memang sangat penting la. pastikan calon suami itu seorang yang beragama Islam.. sekiranya beliau bukan beragama Islam, jemput dan bawalah beliau meneroka keindahan Islam.. :) pastikan beliau memeluk Islam adalah kerana beliau sayangkan Allah dan Rasulullah S.A.W, dan bukannya kerana beliau sayangkan kita.. :)

sekiranya beliau memang beragama Islam, maka langkah seterusnya adalah memastikan tahap keislamannya.. bukan apa, semua muslimah pasti mahukan calon suami yang bukan ditahap Muslim 'biasa-biasa', tetapi Muslim yang BERIMAN, BERILMU, dan BERAMAL SOLEH.. hehe.. >.<

ok, beriman, berilmu dan beramal soleh tu ak semestinya calon suami tu seorang ustaz, Imam Muda ataupun perlu berkelulusan dalam bidang agama.. tapi beliau hendaklah menaruh minat yang mendalam terhadap Islam dan berusaha mendalami ilmu-ilmu agama.. hal ni penting kerana suami dipertanggungjawabkan untuk memelihara dirinya dan rumahtangganya daripada azab api neraka..

tapi dalam masa yang sama, jangan terlalu mengharapkan calon suami sahaja yang mempunyai nilai agama yang bagus.. kita sebagai muslimah juga perlu mempunyai nilai agama yang bagus juga.. :) kaum lelaki dan perempuan ni kan saling melengkapi.. :)





kedua:  KELUARGA

Ciri kedua yang perlu diperhatikan ialah sikap calon suami kepada keluarganya, khasnya ibubapanya. Ini kerana Islam amat menekankan seorang anak untuk berbuat baik kepada ibubapanya.. :)

Rasulullah S.A.W bersabda:
Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.

Maka calon suami itu jika dia memiliki kefahaman agama yang baik akan memastikan ibubapanya redha dan senang menerima kita sebagai bakal menantu.. Jika tidak, dia akan bercakap dengan penuh hikmah dan hormat bagi menyakinkan ibubapanya menerima kita.. Dia tidak akan membelakangkan ibubapanya kerana kita, dia tidak akan menderhakai ibubapanya kerana kita..

Di antara ayah dan ibu, seorang anak hendaklah mengutamakan ibunya berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W:

Sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya (ibu).





ketiga: KEPIMPINAN

lelaki: adalah pemimpin bagi sebuah keluarga.. ehh mesti la? takkan perempuan kot?? hehe.. :)

Berkenaan ciri kepimpnan ini, hendalah diketahui bahawa kebanyakan lelaki masa kini ketandusan ciri kepimpinan... Ini kerana kebanyakan ibubapa mendidik anak lelaki dengan cara membiarkan mereka bermain di luar rumah sesuka hati manakala anak perempuan dididik sikap tanggungjawab menguruskan adik-adik dan pelbagai urusan lain.. betul kan? ini realiti tahu? hehe.. :)

Hasilnya, kebanyakan wanita bersikap dewasa dan bertanggungjawab manakala kebanyakan lelaki bersikap “sesuka hati” dan tidak memiliki hala tuju yang tertentu..

jadi, berpijak atas sejarah pendidikan ini, maka janganlah mengharapkan calon suami memiliki ciri kepimpinan yang baik. Boleh dijangkakan dia lemah dalam bab ini, maka kita boleh memainkan peranan menyedarkannya dari tidur yang lena. Berikan dia masa dan ruang untuk meningkatkan ciri kepimpinannya... mudah bukan? hehe.. :)





keempat: AKHLAK

Rasulullah S.A.W menekankan:


Sesungguhnya tidaklah sikap santun terdapat pada sesuatu melainkan ia menghiasinya dan tidaklah ia (sikap santun) tercabut dari sesuatu melainkan ia memburukkannya.

Cara penampilan, kekemasan pakaian, arah pandangan, bahasa percakapan, kesungguhan mendengar, kejujuran mengaku salah, rendah diri menerima teguran, sabar terhadap apa yang tidak diingini, tenang dalam suasana marah, senyum dalam suasana tenang dan tegas dalam suasana dizalimi, semuanya adalah akhlak mulia yang perlu diperhatikan... aduh, siapa lah yang tidak terpaut hati dengan akhlak yang sebegini?

TAPI!! Jangan sekadar memerhatikan akhlak calon suami kepada kita kerana lazimnya ia mestilah baik.. Akan tetapi perhatikan akhlak dia kepada orang lain seperti ahli keluarga, rakan kerja, peniaga buah dan pelayan restoran. Dengan cara ini anda dapat bezakan sama ada akhlak baik yang ditunjukkan calon suami kepada kita adalah tulen atau pura-pura... :)





hasil penulisan asal adalah daripada Kapten Hafiz Firdaus Abdullah.. :)

****************************************************

ok.. hari ni ika bertindak sebagai doktor Love pulak.. tapi bukan la doktor sangat.. hehe.. ni pun ambil idea orang juga.. bukan apa, cume sangat tertarik dengan isu 'calon suami' ni..

bak kata seorang kawan:  sekarang ni susah nak cari lelaki yang baik-baik.. yang boleh menerima kita seadanya.. (benar tu kawan.. tapi bagi ika, untuk mendapatkan yang terbaik.. kita pun kena jadi yang terbaik juga..)

janji Allah itu benar, wanita yang baik-baik adalah untuk lelaki yang baik2.. :)

semoga semua muslimah sentiasa dilindungi dan dirahmati oleh ALLAH.. :)


sekian, terima kasih.. *****





2 comments:

  1. smpai masanya segala2nya akan diketahui... menunggu kamu juga sahabatku..mendoakn moga yang terbaik utkmu...:)

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah.. terima kasih.. hehe.. tapi bila tu, tak tau la ye? hikhikhik.. >.<

    ReplyDelete